Whyte G-180 i solnedgang

Test av Whyte G-180 S V1 | En grovere og morsommere enduro og freeride rigg skal du lete lenge etter!

Testet av: Tor Erik Drangsland

Specs:

  • Ramme av 6061 aluminium med 167mm vandring. Tar både 27.5″ og 29».
  • Demper: Rockshox Deluxe Select+ RT
  • Gaffel: RockShox ZEB 190mm 29″ med 44 mm offset.
  • Bremser: Sram Guide RE med 4 stempler og 220mm skive foran og 200mm bak.
  • Drivverk: Sram NX 12 speed bakgir og SX skifter
  • Setepinne: Whyte, str S: 120-150mm, M/L: 140-170mm, XL: 170-200mm. 
  • Cockpit: Whyte
  • Hjul: WTB ST i30 med WTB Verdict foran og WTB Judge bak.
  • Vekt: ca 16 kg
  • Pris: 34.000 kr

Støpt for krig, utstyrt for lommeboka!

Vi har testet denne grove enduro eller freeride sykkelen med 27.5″ hjul og 190mm gaffel (180mm ved 29″ forhjul). Ved første øyekast er det tydelig at denne sykkelen er bygd for røff og grov sykling, noe geometrien og utstyr bekrefter. Styrerørsvinkelen på 64 grader, akkurat passe reach på 455mm i str M, og lang hjulbase på 1249mm (kjedestag 440mm). Det er verdt å merke seg at sykkelen kan utstyres både med 27.5″, 29″ eller som mullet (29″ foran og 27.5″ bak) uten å måtte kjøpe ny gaffel eller andre modifikasjoner, siden medfølgende gaffel er en RockShox Zeb 29″ og bakopphenget har mer enn god nok plass til stort hjul.

Ramma er veldig forseggjort med flott lakk og godt beskyttede kulelagre. Det er tydelig at denne er bygd for å tåle masse gjørme og vann (Whyte er produsert i England). Den har sentralt plassert beskyttelse mot steiner på underrør og kjedestaget er godt beskyttet mot kjedets hopp og sprett.

I utgangspunktet ville nok ikke vi ha valgt den lavest spec’ede varianten pga. bla. manglende justeringsmuligheter på gaffel og demper og noe svake bremser (Sram Guide), men det er moro å skulle teste hvor bra en såpass rimelig oppsatt sykkel kan være. 

Whyte G-180 fra siden

En sykkel man sitter «nedi», ikke «oppå»

Fronten virker massiv og solid når man setter seg på sykkelen. Sittestillingen er veldig god og alle vinkler virker til å stemme etter at vi skjøv setet litt frem for å vekte fronten noe mer under klatringer. Dette er virkelig en sykkel man sitter «nedi», ikke «oppå», noe som er virkelig positivt etter vår mening. Sykkelen er godt balansert, og det er ikke noe problem å få vekten fremover i svinger.

Den er tross sin lengde glad i krappe svinger og oppleves som leken, noe hjulpet av de «små» hjulene. Her er det mye popp å hente på hopp, til tross for at den er stabil som fy når det blir grovt. Makan til stabilitet i lufta, skal man lete lenge etter. Opphenget virker effektivt og gynger ikke for mye når man er sittende. Litt gynging tvinger seg derimot frem når man reiser seg og tråkker stående med helt åpen demper. 

NX/SX drivverket er noe upresist, men fungerer greit. Bremsene tar overraskende bra, til tross for at Sram Guide er noe underdimensjonert for denne riggen. Den massive 220mm bremseskiva foran hjelper godt på her. Gaffelen og demperen mangler dessverre justeringsmuligheter for kompresjon, noe som gjør de litt vanskelig å finjustere for både å takle høyhastighets stier med grove ujevnheter og samtidig håndtere store «høkk» og dype landinger. Et greit kompromiss er å sette opp demperen til ca 25% «sag» og gaffelen på 20-25%. Dette fungerer i 90% av tilfellene hvis du kjører hardt og aggressivt. Vi prøvde å sette den opp enda stivere, men da ble sykkelen ganske ustabil og spretten. For en skikkelig plush opplevelse, setter man ca 30% «sag» foran og bak, men unngå da de største elementene.

Det er klart at man vil kunne finjustere sykkelen for et mer progressivt oppsett og dermed takle store dropp og samtidig være smidig på vanlige stier, ved å installere «tokens» i både gaffel og demper for mer «ramp up». Dette har vi har vi ikke forsøkt enda. Standard-oppsettet er ganske linært og plush. 

Etter vår mening vil nok sykkelen med 29″ oppsett være bedre egnet til raske enduro konkurranser, mens den blir bedre egnet for parken, samt mer morsom med et 27.5″ oppsett.

Konkurrenter: Transition Patrol og Spire, Trek Slash, Rocky Mountain Slayer, Nukeproof Giga, Specialized Enduro, Canyon Torque og Norco Shore 1.

Konklusjon

En veldig hyggelig priset sykkel for både grove enduro etapper og parken. En godt balansert ramme med et effektivt oppheng, som klatrer bra til å være så grov og samtidig spiser alt av terreng nedover. Noe underdimensjonert demper og bremser, men fungerer helt fint til de fleste formål. Drivverket kan om ønskelig oppgraderes med bedre komponenter og gaffelen kan enkelt tilpasses med tokens. Her får du ufattelig mye sykkel for pengene. Har du derimot 8.500 kr ekstra å avse, så kan du gå for RS utgaven, som har bedre og kraftigere komponenter til en riktig så god pris (veil kr 42.500).