Whyte G-180 i solnedgang

Test av Whyte G-180 S V1 | En grovere og morsommere enduro og freeride rigg skal du lete lenge etter!

Testet av: Tor Erik Drangsland

Specs:

  • Ramme av 6061 aluminium med 167mm vandring. Tar både 27.5″ og 29».
  • Demper: Rockshox Deluxe Select+ RT
  • Gaffel: RockShox ZEB 190mm 29″ med 44 mm offset.
  • Bremser: Sram Guide RE med 4 stempler og 220mm skive foran og 200mm bak.
  • Drivverk: Sram NX 12 speed bakgir og SX skifter
  • Setepinne: Whyte, str S: 120-150mm, M/L: 140-170mm, XL: 170-200mm. 
  • Cockpit: Whyte
  • Hjul: WTB ST i30 med WTB Verdict foran og WTB Judge bak.
  • Vekt: ca 16 kg
  • Pris: 34.000 kr

Støpt for krig, utstyrt for lommeboka!

Vi har testet denne grove enduro eller freeride sykkelen med 27.5″ hjul og 190mm gaffel (180mm ved 29″ forhjul). Ved første øyekast er det tydelig at denne sykkelen er bygd for røff og grov sykling, noe geometrien og utstyr bekrefter. Styrerørsvinkelen på 64 grader, akkurat passe reach på 455mm i str M, og lang hjulbase på 1249mm (kjedestag 440mm). Det er verdt å merke seg at sykkelen kan utstyres både med 27.5″, 29″ eller som mullet (29″ foran og 27.5″ bak) uten å måtte kjøpe ny gaffel eller andre modifikasjoner, siden medfølgende gaffel er en RockShox Zeb 29″ og bakopphenget har mer enn god nok plass til stort hjul.

Ramma er veldig forseggjort med flott lakk og godt beskyttede kulelagre. Det er tydelig at denne er bygd for å tåle masse gjørme og vann (Whyte er produsert i England). Den har sentralt plassert beskyttelse mot steiner på underrør og kjedestaget er godt beskyttet mot kjedets hopp og sprett.

I utgangspunktet ville nok ikke vi ha valgt den lavest spec’ede varianten pga. bla. manglende justeringsmuligheter på gaffel og demper og noe svake bremser (Sram Guide), men det er moro å skulle teste hvor bra en såpass rimelig oppsatt sykkel kan være. 

Whyte G-180 fra siden

En sykkel man sitter «nedi», ikke «oppå»

Fronten virker massiv og solid når man setter seg på sykkelen. Sittestillingen er veldig god og alle vinkler virker til å stemme etter at vi skjøv setet litt frem for å vekte fronten noe mer under klatringer. Dette er virkelig en sykkel man sitter «nedi», ikke «oppå», noe som er virkelig positivt etter vår mening. Sykkelen er godt balansert, og det er ikke noe problem å få vekten fremover i svinger.

Den er tross sin lengde glad i krappe svinger og oppleves som leken, noe hjulpet av de «små» hjulene. Her er det mye popp å hente på hopp, til tross for at den er stabil som fy når det blir grovt. Makan til stabilitet i lufta, skal man lete lenge etter. Opphenget virker effektivt og gynger ikke for mye når man er sittende. Litt gynging tvinger seg derimot frem når man reiser seg og tråkker stående med helt åpen demper. 

NX/SX drivverket er noe upresist, men fungerer greit. Bremsene tar overraskende bra, til tross for at Sram Guide er noe underdimensjonert for denne riggen. Den massive 220mm bremseskiva foran hjelper godt på her. Gaffelen og demperen mangler dessverre justeringsmuligheter for kompresjon, noe som gjør de litt vanskelig å finjustere for både å takle høyhastighets stier med grove ujevnheter og samtidig håndtere store «høkk» og dype landinger. Et greit kompromiss er å sette opp demperen til ca 25% «sag» og gaffelen på 20-25%. Dette fungerer i 90% av tilfellene hvis du kjører hardt og aggressivt. Vi prøvde å sette den opp enda stivere, men da ble sykkelen ganske ustabil og spretten. For en skikkelig plush opplevelse, setter man ca 30% «sag» foran og bak, men unngå da de største elementene.

Det er klart at man vil kunne finjustere sykkelen for et mer progressivt oppsett og dermed takle store dropp og samtidig være smidig på vanlige stier, ved å installere «tokens» i både gaffel og demper for mer «ramp up». Dette har vi har vi ikke forsøkt enda. Standard-oppsettet er ganske linært og plush. 

Etter vår mening vil nok sykkelen med 29″ oppsett være bedre egnet til raske enduro konkurranser, mens den blir bedre egnet for parken, samt mer morsom med et 27.5″ oppsett.

Konkurrenter: Transition Patrol og Spire, Trek Slash, Rocky Mountain Slayer, Nukeproof Giga, Specialized Enduro, Canyon Torque og Norco Shore 1.

Konklusjon

En veldig hyggelig priset sykkel for både grove enduro etapper og parken. En godt balansert ramme med et effektivt oppheng, som klatrer bra til å være så grov og samtidig spiser alt av terreng nedover. Noe underdimensjonert demper og bremser, men fungerer helt fint til de fleste formål. Drivverket kan om ønskelig oppgraderes med bedre komponenter og gaffelen kan enkelt tilpasses med tokens. Her får du ufattelig mye sykkel for pengene. Har du derimot 8.500 kr ekstra å avse, så kan du gå for RS utgaven, som har bedre og kraftigere komponenter til en riktig så god pris (veil kr 42.500). 

Flytsti HQ

Rocky Mountain demodag

Vi kjører i gang sesongens første Rocky Mountain demodag i samarbeid med VPG.

Tirsdag 11. mai fra kl. 12:00 til 18:00

Her får du teste stisykler til store og små, både med og uten elmotor.

Vel møtt!

 

40 år i front av utviklingen

Rocky Mountain feier I år 40 års jubileum. Vi er stolte av å være med på laget. 

 

Rocky Mountain 40år logo
Faksimile fra Terrengsykkel der Ibis Ripley og Santacruz Tallboy for toppresultat sammen

Toppscore i Terrengsykkel

Veldig hyggelig å kunne lese siste versjon av Terrengsykkelmagasinet og se at de to syklene vi fører av de seks testede deler den høyeste poengsummen. Vi kan skrive under på at dette er kvikke kapable stisykler. Begge med meget effektive oppheng og som gir deg trygghet nedover.

Besøk terrengsykkel.no

Santa Cruz Tallboy faksimile fra Terrengsykkel

Ibis Ripley faksimile fra Terrengsykkel

Truls på tur hos Pure Mountains - Reisebrev fra Flytsti

Reisebrev – Flytsti på tur til Pure Mountains

Tidligere i høst var jeg på sykkeltur i Spania. Jeg besøkte Pure Mountains – vår nye samarbeidspartner på sykkelturer! 

Tim fra Pure Mountains


Pure Mountains er et lite firma som drives av det britiske ekteparet Tim og Jenny.

Min opplevelse av dem er at de virkelig brenner for det de driver med og at jeg som besøkende bare kan lene meg tilbake og la dem ordne med alt!

Fra Malaga flyplass ble jeg hentet opp av en av Pure Mountains samarbeidspartnere, som kjørte meg og de andre deltagerne til huset på utsiden av den idylliske fjelllandsbyen Berchules. I et atriumhus høyt oppe i fjellene på utsiden av byen, skulle vi bo og leve de nærmeste dagene.

Huset har fullt utstyrte dobbeltrom med eget bad og trivelig peisestue for felles samvær. All sykling foregår også ut herfra. Den store tomten har stier i alle retninger og også en egen pumptrack.

Pure Mountains er lokalisert midt i Sierra Nevadas villmark og vi hadde besøk av villhester på tunet og møtte flere typer dyr på turene våre.

Villhester på tunet til Pure Mountains - Reisebrev fra Flytsti

Syklingen tilpasses gruppen og turene gikk nye stier hver eneste dag. Dypt inne i Sierra Nevadas fjell, kjenner man seg virkelig nær naturen. Proff guiding gjør opplevelsen komplett. Når det nærmet seg lunsjtid, ble vi møtt av nydelig mat servert fra bilen langs ruta vår.

Lunch hos Pure Mountains - Flytsti

Gjengen på tur - Reisebrev fra Flytsti

Når dagens sykkeltur var over, ble vi plukket opp av Pure Mountains egen LandRover som tok oss og syklene alle høydemeterene tilbake til huset. Der var det akkurat tid til å stelle seg litt før middag og timer med trivelig sykkelprat i peisestuen med nye bekjentskaper fra hele verden.

Cola og is - Reisebrev fra Flytsti

Sykkelvask og -stell ble ivaretatt av Tim selv, og neste morgen var alle sykler nyvasket og nysmurt og klare for nye turer.

Et opphold hos Pure Mountains er for meg den optimale stisykkeltur med fantastiske stier, flott natur, proffe guider, avslappende boforhold og deilig mat. Hver og en av oss følte oss som utvalgte gjester hos Tim og Jenny i deres helt eget «sykkelparadis».

Truls fra Flytsti flyr på tur til Pure Mountains i Spania

Flytsti på tur til Pure Mountains i Spania

Flytsti på tur til Pure Mountains i Spania

Gemini lyser opp en sti hos Flytsti

Det å sykle i høstmørket er utrolig gøy!

Å sykle i mørket, gir en helt ny opplevelse selv på kjente stier. Skikkelig lys skaper en spennende «tunnelfølelse» med det tette mørket rundt den opplyste stien…

Vår erfaring er at det fungerer best med to lykter: en på sykkelstyret og en på hjelmen. Den på styret er hovedlykta og bør ha et bredt lysbilde og god lysstyrke (fra 1500 lumen og oppover). Lykta på hjelmen bør være mindre og nettere og trenger heller ikke samme lysstyrken.

Jeg sykler med en Gemini Titan på styret og en Gemini Olympia på hjelmen. Det gir meg full oversikt også i helt mørk høstskog. En rimeligere variant er for eksempel Gemini Duo på styret og Gemini Xera på hjelmen.

Akkurat nå har vi flere typer lykter i butikken og du er selvsagt hjertelig velkommen til en testtur i høstmørket 🙂

Ta kontakt for mer informasjon

Whyte sykler på tunet til Flytsti

Whyte kommer til øya!

Hurra! Etter en lang prosess, har vi endelig funnet fram til et «eget» sykkelmerke som ikke har vært tilgjengelig i Norge de siste åra. Engelske Whyte Bikes er en relativt liten sykkelprodusent, men scorer høyt på tester verden over.

Syklene deres er laget for England og tåler dermed både vann og gjørme veldig godt – perfekt også for norske forhold Whyte sine tanker rundt sykling og sykler passer også godt med vår «smiles pr hour»-filosofi.

Sammen med våre andre sykkelmerker gir Whyte-syklene en enda bedre bredde i utvalg. Dette blir gøy!

Whyte webside


Whyte G-170C RS